Verkeerssituatie gewijzigd
door redactie
Heist-op-den-Berg - In de straten rond cultuurcentrum Zwaneberg en op de parking voor het cultuurcentrum werden een aantal wijzigingen van het verkeer doorgetrokken die voornamelijk het wildparkeren moeten tegen gaan.
“Sinds de ingebruikname van de nieuwe schouwburgzaal met 700 parkeerplaatsen is de verkeersdruk in de buurt fel toegenomen. Om de mobiliteit en de leefbaarheid in de buurt te verbeteren zijn een aantal maatregelen genomen”, onderstreept schepen van mobiliteit, Carl Verelst (CD&V).
“In de Kattestraat met het kruispunt Velodroomstraat en toegang parking cultuurcentrum komt een oversteekplaats voor voetgangers met een zebrapad. Het is tevens de schakel vanuit de randparking Kattestraat zoals er ook een oversteek is van de Boudewijnlaan”.
“In de Berkenstraat, deel tussen de Bergstraat en de Boudewijnlaan, wordt éénrichtingsverkeer ingesteld. In dit gebied worden ook parkeerzones langs de linkerzijde van de rijbaan, gezien richting Boudewijnlaan, voorzien. Langs de rechterzijde wordt een parkeerverbod ingesteld. Ter hoogte van de zij-ingang cafetaria en cc wordt een laad- en loszone ingesteld op de rijbaan met markering.
In de Kattestraat, deel tussen Boudewijnlaan en Bergstraat, worden parkeerzones voorzien op de rijbaan rekening houdend met de aanwezig opritten en garages. In de overige wegdelen is er een parkeerverbod.
De toegangsweg naar de parking voor het cc wordt verdeeld in rijstroken door een midden- en randmarkering.
Op de middenbeuk van de parking voor het cc worden, naast de drie bestaanden, zes extra parkeerplaatsen ingericht voor personen met een handicap.
Bewoners hebben bewonerskaarten maar geen plaats
Schrijfster Alma Verhaegen, woont in de Berkenstraat: “Ik vind het spijtig dat de bewoners nu niet meer voor hun eigen deur kunnen parkeren, wat we toch al 20 jaar gewoon zijn. Onze plaatsen worden ingenomen door bezoekers aan de Bergstraat en het cultuurcentrum. Het éénrichtingverkeer is op zichzelf goed maar nodigt automobilisten uit tot veel te snel rijden. De parkeervakken, maken de straat visueel smaller en dat vermindert de snelheid dan weer”.
Leo De Raet heeft al een aantal suggesties aan de gemeente gedaan. Zo klaagt hij er over dat “er geen fietspad is in de Berkenstraat. Het Heists fietsbeleid staat fel achter, ook qua onderhoud. In Berkenstraat, Kattestraat en Spoorwegstraat wordt veel te snel gereden. Daar zou iets moeten aan gebeuren. Parkeren langs de zijde van de bibliotheek is goed. Wij vragen dat de gemeente de vuile struiken zou verwijderen.”
Marcel Van Hoof is tegen het Heists parkeerbeleid. “De extra plaatsen voor gehandicapten vind ik zeer goed, maar het zouden er nog meer mogen zijn en er zou ook iets moeten gevonden voor oudere bezoekers. In de zijstraten wordt nu zoveel geparkeerd dat familieleden er geen plaats meer vinden. De parkeertijden van 30 minuten in de Bergstraat en 2u. op de parking van het cc en de zijstraat blijft veel te kort”.
De maatregelen
- Kattestrat-kruispunt Velodroomstraat komt een zebrapad naar het cc.
- Kattestraat wegdeel Boudewijnlaan en Bergstraat: parkeerzones op de rijbaan, de rest is er parkeerverbod.
- Berkenstraat, wegdeel tussen de Bergstraat en Boudewijnlaan: éénrichtingsverkeer en parkeerzones langs zijde bibliotheek, rechterzijde is er parkeerverbod. Aan het cc. Wordt een laad- en loszone ingesteld.
- 6 extra parkeerplaatsen voor personen met een handicap in middenbeuk nabij toegang cc. Er zijn nu 9 plaatsen voor die personen.
- toegangsweg naar parking cc: rijbaan wordt verdeeld in rijstroken door een midden- en randmarkering. PA