Geletterdheid verhoogt
door redactie
Heist-op-den-Berg - Een op 6 Vlamingen heeft onvoldoende leesvaardigheden om te kunnen functioneren in onze maatschappij. Slechts 5% van BSO-leerlngen komen voldoende geletterd uit het secundair onderwijs. Het KTA Hof van Riemen is één van de 10 scholen in Vlaanderen die met het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) actief werkt aan de functionele geletterdheid van haar leerlingen uit beroepsrichtingen. De andere afdelingen volgen.
“Na een inspectie in 2007 en een analyse van de beginsituatie werden de leerkrachten gecoacht door het CTO, dat materialen en instrumenten aanreikte om meer functionele lees- en schrijfsituaties voor de leerlingen te organiseren”, vertelt directeur Geert Van Noten van in het Atheneum Hof van Riemen.
“Het bleek dat de leerlingen de taal onvoldoende machtig waren en hun plan onvoldoende konden trekken in dagelijkse dingen zoals een bus nemen, 8 op 10 haalden een onvoldoende op “geletterdheid”. De meesten lazen geen krant, konden geen handleiding van de gsm ontcijferen, konden niet solliciteren, hadden dus een sociale achterstand. Na twee jaar met dit project is er een duidelijke verbetering merkbaar”. “Andere scholen en leerkrachten hebben al informatie opgevraagd en willen lessen bijwonen”, stelt Veronique Goossens, coördinator van Gelijke Onderwijskansen in het KTA.
De kansen van de leerlingen verhogen
Luc de Herdt, leraar elektriciteit “is er van overtuigd dat ook in onze praktijklessen er aan geletterdheid kan gewerkt en verhogen wij de kansen van onze leerlingen in het beroepsleven. Wij zijn begonnen met de leerlingen van het 3e en 4e jaar. Ik heb mijn lessen wel op een andere manier moeten benaderen. Vakterminologie is belangrijk. De theorie- en praktijklessen moesten op mekaar aansluiten. Meer interactie is aangewezen. We werkten aan een project huisinstallatie. Daarbij moest veel geschreven en zie je de problemen boven komen. Er kruipt veel tijd in maar de opvolging van hoever de leerlingen staan is duidelijker. De leerstof moet aangepast om de leerlingen een ander beeld van zichzelf te geven. Het is heel boeiend en heel positief”.
“Geletterdheid heb je op alle vlakken nodig”
Leerkracht Hilke Tielemans, algemene vakken, is enthousiast/ “Wij weten nu met wat de collega’s bezig zijn. Veel leerkrachten zijn betrokken. Individueel lukt het niet. Geletterdheid heb je nodig op alle vlakken. De ondersteuning van het CTO was erg waardevol voor, tijdens en na de opdracht. Wij hebben zelf veel geleerd. Functionele taalvaardigheid is belangrijk. De leerlingen kregen concrete opdrachten om informatie en teksten op te zoeken. Dat is de kunst. Ook de leerlingen reageerden positief. Wij geloven in het project”.
Stageverslagen was niet gemakkelijk
Leerkracht Dries Rigout van elektriciteit, is ook overtuigd van het nut. “Het gaat altijd beter en beter. Het project geeft ook veel afwisseling. De les gaat sneller voorbij. Stageverslagen waren niet eenvoudig voor leerlingen. We leren ze ook hun schrijfsels nalezen. Wij werken met werkstukken zoals een power point maken, gps enzo”
Bart Van Keilegom geeft mechanica “leert zijn leerlingen grafieken aflezen, verslagen schrijven is een probleem, met computer hebben ze meer ervaring, maar volzinnen maken gaat niet vlot. Ook hun geschrift is dikwijls bedenkelijk. Ik moet mijn lessen herwerken”.
“Wij zijn naar Barcelona gereisd en moesten alles zelf opzoeken”
De leerlingen Tatiana Da Graça, Tiffany Daniëls, Stefanie Cortens en Karolien Neys van het 7e jaar normaal en thuis- en bejaardenzorg, zijn enthousiast over hun opdrachten in het kader van “Geletterdheid”. “Wij moesten prijzen verrekenen , een reis uitstippelen en allerlei uitstappen. Daarna moesten wij sponsors zoeken die onze reis naar Barcelona wilden sponsoren. Wij verkochten ook wafels en truffels,, zochten op wat we op het vliegtuig konden meenemen, Ook de vliegtuigprijzen moesten wij uitzoeken. Een sollicitatiebrief schrijven, allemaal heel leerrijk” vertellen de vier ons in een gezamenlijk gesprek.(PA)