Wel jong, niet gek!

door redactie

Half januari 2012 organiseerde de lokale politie voor de zesde keer voor alle Heistse middelbare scholen het educatief project ‘Wel jong, niet gek!’. 370 leerlingen namen dit jaar deel. Een week lang mochten ze gedurende negen sessies de gevolgen en oorzaken van weekendongevallen ervaren. Doel van het project is om beginnende jonge (auto)bestuurders te wijzen op risicogedrag in het verkeer en hen te sensibiliseren – de meesten staan immers op het punt om hun rijbewijs te halen.
Bovendien gaan deze jongeren massaal uit en doen ze tijdens de weekends vaak een beroep op jonge, onervaren bestuurders. Het is daarom belangrijk om ze nu al te sensibiliseren en op te voeden tot verantwoordelijke chauffeurs.
Het project bestaat uit twee delen. Een eerste deel behandelt de resultaten van de door de leerlingen ingevulde enquêtes over hun uitgangsleven en het sociale aspect van verkeersveiligheid, in combinatie met waargebeurde ongevallen uit de regio. Het tweede deel omvat workshops over alcohol in het verkeer en gordeldracht. De workshop alcohol in het verkeer behandelt de mogelijke gevolgen van alcoholgebruik, en de leerlingen leggen een parcours af met een dronkenmanbril. Bij de workshop gordeldracht leren ze het gebruik en het nut van de gordel in de praktijk kennen aan de hand van enkele tuimelingen in de tolwagen.

Resultaten enquête ‘Wel jong, niet gek!’

Vergelijking 2007 - 2012

Jongeren keren na een avondje stappen terug naar huis tussen 1 en 3 uur 's nachts. Als ze zelf mogen beslissen wanneer ze naar huis gaan, dan komen ze terecht in de gevaarlijke periode waarin er verhoogde kans is op weekendongevallen, namelijk tussen 3 en 6 uur. We zien hier een geleidelijke verschuiving door de jaren heen.
Ongeveer 72% van de jongeren - dit is 16,5% meer dan zes jaar geleden - rijdt niet mee met bestuurders die al dan niet zichtbaar onder invloed zijn van drank, drugs en medicatie. Sommige hardleerse jongeren blijven ondanks alles meerijden met personen die onder invloed zijn, maar dit percentage halveert wel van 3% naar 1,5%.
De gordeldracht voorin de wagen is met amper 5% gestegen naar 80% ten opzichte van het eerste project. De gordeldracht achterin is met 22% gestegen naar toch nog slechts 56%.
De belangrijkste oorzaken van weekendongevallen evolueren, maar het blijven zaken die men zelf in de hand heeft: rijden onder invloed, overdreven snelheid, stoer doen en onervarenheid.
Ook de mogelijke oplossingen die de jongeren aangeven blijven voor de hand liggend: meer controles, hogere boetes, snelheidsbegrenzers en alcoholslot.
De lokale politie wil zich binnen dit project dan ook focussen op de volgende onderdelen:
- Het verminderen van de harde kern die toch nog met dronken bestuurders meerijden.
- Het laten toenemen van de gordeldracht, voorin en zeker ook achterin de wagen.
- Nog meer jongeren die veilig thuis geraken in de gevaarlijke weekendperiodes.

Ga terug